ФОРМУВАННЯ САМООСВІТНЬОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ ЗАСОБАМИ ЕЛЕКТРОННОГО НАВЧАННЯ
ІНФОРМАТИКА ТА МЕТОДИКА ЇЇ НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2413-26672415-3079152025338136Ключові слова:
майбутні вчителі інформатики, електронне навчання, цифрові технології, професійна підготовка, індивідуалізація навчання, самонавчання, педагогічна освітаАнотація
У статті розглянуто проблему формування самоосвітньої компетентності майбутніх учителів інформатики як важливого складника їхньої професійної підготовки в умовах цифрового суспільства. Обґрунтовано значення здатності до самоосвіти для забезпечення безперервного фахового розвитку вчителя в умовах стрімкого оновлення цифрових технологій. Визначено потенціал електронного навчання як ефективного засобу розвитку самоосвітньої компетентності завдяки його гнучкості, доступності, інтерактивності та можливості індивідуалізації освітнього процесу. Запропоновано модель формування зазначеної компетентності, яка включає мотиваційний, організаційний, діяльнісний і рефлексивний компоненти. Наголошено на важливості створення відповідного освітнього середовища, підготовки викладачів, якісного електронного контенту та формування внутрішньої мотивації студентів до самонавчання. Окреслено перспективні напрями подальших досліджень у контексті розробки методичних рекомендацій та оцінювання ефективності цифрових інструментів.
Посилання
Бухлова Н. В. Сутнісний зміст поняття «Самоосвітня компетентність». Наукова скарбниця освіти Донеччини. 2008. № 1. С. 4.
Воропай Н. Становлення поняття «самоосвітня компетентність» у науково-методичній літературі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова: Теорія і практика навчання та виховання. Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. 2010. Серія 17. С. 27 – 32.
Коваленко Н. В. Генезис поняття самоосвітня компетентність учнів. Педагогічні науки: збірник наукових праць. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2008. Ч. 2. С. 67–76.
Носовець Н. М., Пискун О. М., Бойко Т. В. Самоосвітня діяльність майбутнього вчителя у процесі педагогічної практики. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 12 (168). C. 235 – 241. DOI: 10.5281/zenodo.4769580.
Elena G. Fedorenko, Vladyslav Ye. Velychko, Olha G. Naboka and Hennadiy M. Kravtsov, Informatization of education: driving force for integration of modern higher education in the global information space, 3LPerson 2023: VIII International Workshop on Professional Retraining and Life-Long Learning using ICT: Person-oriented Approach, October 25, 2023, Kryvyi Rih (Virtual), Ukraine, CEUR Workshop Proceedings (CEURWS. org), Vol. 3535, 2023, p. 128-147, https://ceur-ws.org/Vol-3535/paper08.pdf
Федоренко О.Г., Кайдан Н.В., Андрусик А.А. Застосування Minecraft Education Edition, як елементу гейміфікації при викладанні математичних дисциплін. Міжнародна науково-технічна конференція «MININGMETALTECH 2024 – Гірничо-металургійний комплекс: інтеграція бізнесу, технологій та освіти» 28–29 листопада 2024 року, 2024, С.270-273.
Величко, В., Федоренко, О., Кайдан, Н., Стьопкін, А. ., & Топольник, Я. (2022). Технології електронного навчання як сучасний засіб навчальної діяльності. Технології електронного навчання, 6, 3–11. https://doi.org/10.31865/2709-840062022270252