ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У ВИКЛАДАННІ МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН

МЕТОДИКА НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ТА ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Наталія Кайдан ТОВ «ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ «МЕТІНВЕСТ ПОЛІТЕХНІКА», Україна https://orcid.org/0000-0002-4184-8230
  • Ольга Щенсневич Слов’янський фаховий коледж державного некомерційного підприємства «Державний університет «Київський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0001-4801-3666

DOI:

https://doi.org/10.31865/2413-26672415-3079152025338348

Ключові слова:

штучний інтелект, персоналізоване навчання, математична тривога, гібридні моделі

Анотація

У статті наведено огляд досліджень 2020–2025 рр. щодо інтеграції ШІ у навчання математики: впливу адаптивних систем на персоналізацію, зниження математичної тривоги та підвищення мотивації, а також основних викликів: від втрати критичного мислення до «чорних скриньок». На основі висновків запропоновано рекомендації з впровадження пояснюваного ШІ, гібридних «ШІ+викладач» моделей і розвитку соціально-емоційних компетенцій.

Біографії авторів

Наталія Кайдан, ТОВ «ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ «МЕТІНВЕСТ ПОЛІТЕХНІКА»

кандидат фізико-математичних наук, доцент

Ольга Щенсневич, Слов’янський фаховий коледж державного некомерційного підприємства «Державний університет «Київський авіаційний інститут»

викладач кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії»

Посилання

Gabriel, F., Kennedy, J., Marrone, R. et al. Pragmatic AI in education and its role in mathematics learning and teaching. npj Sci. Learn. 10, 26 (2025). https://doi.org/10.1038/s41539-025-00315-4

Tashtoush, Mohammad A.; Wardat, Yousef; Ali, Rommel Al; and Saleh, Shoeb (2024) "Artificial Intelligence in Education: Mathematics Teachers’ Perspectives, Practices and Challenges," Iraqi Journal for Computer Science and Mathematics: Vol. 5: Iss. 1, Article 20. DOI: https://doi.org/10.52866/ijcsm.2024.05.01.004

Kavitha, K., & Joshith, V. P. (2024). Pedagogical incorporation of artificial intelligence in K-12 science education: A decadal bibliometric mapping and systematic literature review (2013-2023). Journal of Pedagogical Research, 8(4), 437-465. https://doi.org/10.33902/JPR.202429218

Opesemowo, O. A. (2025). Artificial Intelligence in Mathematics Education: The Pros and Cons. In M. Khosrow-Pour, D.B.A. (Ed.), Encyclopedia of Information Science and Technology, Sixth Edition. Advance online publication. https://doi.org/10.4018/978-1-6684-7366-5.ch084

Mohamed, M.Z.B., Hidayat, R., SuhШІzi, N.N.B.,Sabri, N.B.M., Mahmud, M.K.H.B., & Baharuddin, S.N.B. (2022). Artificial intelligence in mathematics education: A systematic literature review. International Electronic Journal of Mathematics Education, 17(3), em0694. https://doi.org/10.29333/iejme/12132

Karen D. Wang, Zhangyang Wu, L'Nard Tufts II, Carl Wieman, Shima Salehi, Nick Haber caffold or Crutch? Examining College Students' Use and Views of Generative AI Tools for STEM Education URL: https://arxiv.org/pdf/2412.02653v1

Ramirez, G., Shaw, S. T., & Maloney, E. A. (2018). Math Anxiety: Past Research, Promising Interventions, and a New Interpretation Framework. Educational Psychologist, 53(3), 145–164. https://doi.org/10.1080/00461520.2018.1447384

Tapalova, O., & Zhiyenbayeva, N. (2022). Artificial Intelligence in Education: AIEd for Personalised Learning Pathways. The Electronic Journal of E-Learning, 20(5), 639–653. https://doi.org/10.34190/ejel.20.5.2597

Fitas, R. (2025). Inclusive Education with AI: Supporting Special Needs and Tackling Language Barriers . https://arxiv.org/abs/2504.14120

Kim, J. Types of teacher-ШІ collaboration in K-12 classroom instruction: Chinese teachers’ perspective. Educ Inf Technol 29, 17433–17465 (2024). https://doi.org/10.1007/s10639-024-12523-3

S.-W. Kim, “Development of a TPACK Educational Program to Enhance Pre-service Teachers’ Teaching Expertise in Artificial Intelligence Convergence Education”, Int. J. Adv. Sci. Eng. Inf. Technol., vol. 14, no. 1, pp. 1–9, Feb. 2024. https://doi.org/10.9708/jksci.2017.22.07.141

Altukhi, Zaid M. and Pradhan, Sojen, "Systematic Literature Review: Explainable AI Definitions and Challenges in Education" (2024). ICIS 2024 Proceedings. 11. https://aisel.aisnet.org/icis2024/lit_review/lit_review/11

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-02

Як цитувати

Кайдан, Н., & Щенсневич, О. (2025). ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У ВИКЛАДАННІ МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН: МЕТОДИКА НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ТА ВИЩОЇ ОСВІТИ. Збірник наукових праць фізико-математичного факультету ДДПУ, (15), 084–089. https://doi.org/10.31865/2413-26672415-3079152025338348