РОЗВИТОК МЕДІАГРАМОТНОСТІ УЧНІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ІНФОРМАТИКИ

ІНФОРМАТИКА ТА МЕТОДИКА ЇЇ НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31865/2413-26672415-3079142024311401

Ключові слова:

медіаграмотність, медіаосвіта, медіаконтент, критичне мислення, інформаційна безпека, інформатика

Анотація

У статті розглядається актуальна проблема розвитку медіаграмотності учнів середньої школи  в умовах інформаційного суспільства. Обґрунтовується важливість розвитку навичок критичного сприйняття, аналізу та створення медіаконтенту для підготовки школярів до безпечної та ефективної взаємодії з різними типами медіа. Проаналізовано потенціал уроків інформатики для впровадження медіаосвіти через виконання практичних завдань із пошуку, перевірки та представлення інформації, дотримання авторського права, безпечної онлайн поведінки та створення власних медіапродуктів.

Біографії авторів

Олена Федоренко, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»

Кандидат педагогічних наук, доцент

Анастасія Фесенко, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»

фізико-математичний факультет, здобувач ступеня магістр

Ганна Зима, Райгородоцький ЗЗСО I-III ст. Миколаївської ОТГ

вчитель математики та інформатики

Посилання

Elena G. Fedorenko, Vladyslav Ye. Velychko, Olha G. Naboka and Hennadiy M. Kravtsov, Informatization of education: driving force for integration of modern higher education in the global information space, 3L-Person 2023: VIII International Workshop on Professional Retraining and Life-Long Learning using ICT: Person-oriented Approach, October 25, 2023, Kryvyi Rih (Virtual), Ukraine, CEUR Workshop Proceedings (CEUR-WS.org), Vol. 3535, 2023, p. 128-147, https://ceur-ws.org/Vol-3535/paper08.pdf

Fedorenko, E.H., Velychko, V.Ye., Omelchenko, S.O., Zaselskiy, V.I. Learning free software using cloud services, Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019), Kryvyi Rih, Ukraine, December 20, 2019. http://ceur-ws.org/Vol-2643/paper29.pdf

V.Ye. Velychko, S.O. Omelchenko, I.A .Khyzhniak and E.G. Fedorenko Developing and using open electronic educational resources in educational activities, Journal of Physics: Conference Series 1840 (2021) 012063 https://doi.org/10.1088/1742-6596/1840/1/012063

Velychko V., Fedorenko O., Kassim D. Conceptual Bases of Use of Free Software in the Professional Training of Pre-Service Teacher of Mathematics, Physics and Computer Science. Educational Dimension, 51, 2018. p.123–135. https://doi.org/10.31812/pedag.v51i0.3662

Vladyslav Velychko, Svitlana Omelchenko, Olena Fedorenko Open Access to ICT and Electronic Educational Resources as a Guarantee of Sustainable Development of Society, Proceedings of the 2020 3rd International Seminar on Education Research and Social Science (ISERSS 2020), Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Volume 516, 2021, 79-85, https://doi.org/10.2991/assehr.k.210120.017

Грицак Наталія. "Формування медіаграмотності учнів на уроках української літератури у 6-му класі." Studia Methodologica 57 (2024): 279-287.

Іванов В.Ф., Волошенюк О.В. Медіаосвіта та медіаграмотність : підручник /за наук. ред. В.В.Різуна. Київ : Центр вільної преси, 2012. 352 с.

Концепція впровадження медіаосвіти в Україні [Електронний ресурс]. https://ms.detector.media/mediaprosvita/mediaosvita/kontseptsiya_vprovadzhennya_mediaosviti_v_ukraini_nova_redaktsiya/

Медіаосвіта та медіаграмотність : підручник / ред.-упор. В.Ф. Іванов, О.В. Волошенюк ; за наук. ред. В.В. Різуна. Київ : Центр вільної преси, 2012. 352 с. URL: http://www.aup.com.ua/uploads/momg.pdf

Модельна навчальна програма. «Інформатика. 5-6 клас» для закладів загальної середньої освіти (авт. Морзе Н. В., Барна О. В.).

Мокрогуз О.П. До питання про запровадження медіаосвіти у школі // Наукові записки. Серія: Педагогіка. – 2013. – № 3. С. 95-101

Мокрогуз О.П. Основи медіаграмотності, 7–8 класи: посібник для вчителя / за загал. ред. В. І. Іванова. Київ: Академія української преси, Центр вільної преси, 2024. 159 с.

Петрик Л.П. Медіаграмотність як навичка ХХІ ст. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2017. № 27. С. 100–104. URL: http://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/download/155/21

Плахта Д. Чому важливо бути медіаграмотним або Як виробляти у собі інформаційну «імунну систему». [Електронний ресурс]. https://day.kyiv.ua/uk/blog/suspilstvo/chomu-vazhlyvo-buty-mediagramotnym

Практична медіаосвіта: медіаграмотність в освітньому просторі: навч.-метод. посібник / уклад.: В. В. Байдик, О. В. Проніна; за заг. ред. В. В. Байдик. Лисичанськ, 2021. 66 с

Тулодзєцький Ґ., Герціґ Б., Ґрафе С. Медіаосвіта в школі та на уроці: Основи і приклади / За загал. ред. В.Ф. Іванова; Пер. з нім. В. Климченка. Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2020. 405 с.

Федоренко О.Г., Кайдан Є.В. Формування медіаграмотності підлітків. Технології електронного навчання. 5, 2021, с. 66-72 https://doi.org/10.31865/2709-840002020222557

Федоренко О.Г., Кайдан Є.В. Формування медіаграмотності підлітків. Технології електронного навчання. 5, 2021, с. 66-72 https://doi.org/10.31865/2709-840002020222557

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-14